Een huis kopen? Spannend!

Het is een mooie en spannende stap: het kopen van een huis. Het maakt niet uit of het voor de eerste keer is of dat u al de nodige ervaring hebt - een nieuwe woning, die nieuwe stap in uw leven is een prachtige droom. En dat moet vooral geen nachtmerrie worden.

Een aankoopmakelaar? Waarom?

Heel vaak horen we de vraag waarom je als huizenzoeker een makelaar in zou schakelen om te helpen bij het kopen van een huis. U heeft immers internet en daar staat alles op. Uw oom is aannemer dus die kan inschatten of dat schattige huisje, wat voor een schappelijk prijsje op Funda staat, niet op instorten staat. En al uw vrienden zeggen dat je sowieso 10% van de prijs af krijgt... Kortom: u bent aan alle kanten ingedekt.

Op die manier kopen talloze mensen een huis. En...dat gaat prima. In het diepe springen kan heus goed aflopen. Maar het kan altijd met meer zekerheid en met beter resultaat. Een makelaar kijkt namelijk anders naar een huis dan u dat doet. Allereerst omdat hij geen roze bril op heeft. En een aankoopmakelaar kent de markt; hij loopt er dagelijks. Hij weet wat er verkocht wordt, tegen welke prijzen en onder welke condities. Hij is op de hoogte van regels, plannen en actuele zaken. Een aankoopmakelaar is uw eigen adviseur bij een hele grote stap, heeft bouwkundige kennis, begeleidt u door allerlei papierwerk en neemt juridische stukken toch net even wat makkelijker door. Daardoor kan hij u uitleggen waar u bij de aankoop rekening mee moet houden. Een aankoopmakelaar scheelt tijd, onzekerheid en stress. Bovendien is uw eigen makelaar een deskundig onderhandelaar, zodat u zeker weet dat u niet teveel betaalt! En inderdaad...een aankoopmakelaar kost geld, maar zoals u ziet: duur is het niet.

Waarmee helpt een aankoopmakelaar?

Hoe kan Vinck Makelaardij voor u werken? Eerst gaat u zelf de woningen bekijken die u op internet of 'langs de straat' hebt gevonden. Daarna nemen we door wat u wel en niet leuk vindt en maken we een afspraak om samen een tweede keer het huis te bezoeken. Zo kunnen we de woning en de omgeving bekijken en het huis op de bouwkundige staat beoordelen. Daarna bespreken we onze bevindingen met u; de staat van onderhoud, eventuele gebreken en de kosten van eventuele door u gewenste aanpassingen of verbouwingen passeren de revue.  

Indien u vervolgens besluit tot aankoop over te gaan, dan gaan we dieper op de juridische zaken van het pand in. Zo worden bijvoorbeeld de stukken van de VvE (Vereniging van Eigenaars) bekeken en beoordeeld, de splitsingsakte bekeken en het eigendomsbewijs onderzocht. Bodemgesteldheid, erfdienstbaarheden, bestemmingsplannen en ontwikkelingen in de buurt...het wordt allemaal bekeken. Door ons, voor u!

Op basis van alle verzamelde informatie komen we tot een goed onderbouwde waarde-indicatie, een onderhandelingsstrategie en een eerste bod. Tijdens de onderhandelingen adviseren wij en voeren namens u, onze opdrachtgever, het woord. Hopelijk komen verkoper en koper tot elkaar en dan wordt het tijd om de gemaakte afspraken aan het papier toe te vertrouwen: de koopovereenkomst.

Natuurlijk nemen we de koopovereenkomst samen door, zodat u weet waar u voor tekent! Dat is best belangrijk. Vervolgens neemt de notaris de afhandeling van de koop en verkoop op zich. Vóór de woning in eigendom wordt overgedragen bezoeken we het huis nog een keer, vlak voor de overdracht, om te zien of alles nog net zo is als bij het sluiten van de koopovereenkomst. En dan...op naar de notaris!

En…wat kost dat?

Wat zijn de kosten van een aankoopmakelaar? Die zijn gebaseerd op het principe 'uw belang is ons belang'. We hanteren dan ook een tarief waarbij een lagere koopsom voor u resulteert in een hogere beloning voor ons. Logisch toch? Wat we exact in rekening brengen hangt van diverse factoren af, maar...u weet vooraf wat u maximaal kwijt bent. Voor verrassingen achteraf hebben we namelijk echt geen tijd. Bovendien gaan we pas rekenen vanaf het moment dat we namens u een bieding doen op de woning van uw keuze.
 

Spreek vrijblijvend met ons af

Voor die tijd maakt u eerst kennis met uw eigen makelaar. Dat is belangrijk; er moet een klik zijn en het moet duidelijk zijn wat uw wensen zijn. U kunt bellen of mailen. Als u onderstaand formulier invult wordt er contact met u opgenomen.